Připravujeme nové muzeum Avia!

Drazí přátelé a fanoušci značky Avia, vítáme Vás v našem projektu stejnojmenného muzea. Každý z Vás jistě zná legendární nákladní Avie řady A v modrém lakování, v provedení valníků s typickou žlutou plachtou, skříňových furgonů a mnoha dalších verzí. Během více než třiceti let výroby těchto automobilů vznikla pestrá paleta variant a provedení.

Uvědomili jsme si, že značka Avia nemá žádné vlastní muzeum, kde by si návštěvníci mohli prohlédnout dochovaná vozidla a dozvědět se zajímavosti z její historie. Aktuálně vše připravujeme tak abychom od jara 2023 naší expozici mohli sdílet společně!

Výstavní plochu máme k dispozici jen malý kousek za Prahou, v obci Panenské Břežany. Čeká na Vás celá řada vozidel s pohonem 4×2 i 4×4, informační panely se zajímavými informacemi nejen o nákladních vozech, ale i podniku Avia.

Neklademe si za cíl vytvářet „instituci“ ale spíše místo setkávání, úvah a společné komunikace s návštěvníky, přáteli a současnými i budoucími fanoušky značky.

Náš projekt je od počátku založen na osobním nadšení a fandovství, jen jsme si řekli, že se o zmíněné atributy chceme podělit i s ostatními. Nicméně na naší činnosti nehodláme vydělávat, vstupné do muzea bude proto zdarma. Na milovníky československé automobilové historie bude navíc v Panenských Břežanech čekat ještě další překvapení (kdo ví?), tak se neváhejte zastavit osobně…

Uvítáme spolupráci s dalšími nadšenci, kteří by nám chtěli pomoci, mohli zapůjčit, případně prodat dobové propagační materiály, dokumentaci a další. Pochopitelně nás zajímají také vozy Avia, které by mohly sbírku vhodně doplnit. Pokud máte doma pertinentní nevyužité vozidlo, náhradní díly či dobové doplňky, určitě nás kontaktujte! Děkujeme.

Historie značky AVIA/History of the AVIA brand/La historia de la marca AVIA

Introducing the Avia brand

Avia was founded in 1919 as an aircraft factory. The progressive aircraft design developed by Avia founders, Miroslav Hajn and Pavel Beneš, quickly caught attention of both civil and military aviation. The company built a number of interesting and successful aircrafts that were ussed inland as well as abroad. Since 1946, Avia also became a car manufacturer and started producing Škoda 706 R trucks and Škoda 706 RO buses. In the 1960s, its production program merged with another well-known Czechoslovak car manufacturer – the Praga brand. Avia then began assembling the legendary Praga V3S all-terrain off-road vehicle and the derived road version Praga S5T. A major milestone was the year 1967, when Avia signed a license agreement with the Renault-Saviem consortium and began a production of SG-2 and SG-4 vehicles under the Avia A15 and A30 designations. Thus began an era of light-wieghted trucks which were exported practically all over the world. In the 1990s, the company was privatized, passed into private hands and became part of the Korean Daewoo group. The last modernization of vehicles took place when the car-manufacturer introduced A65/75 series in 1997. Concurrently Avia started development of a completlelly new design designated as Avia D60/90 which was launched in 2000. In 2006, Avia became part of the Hinduja Group which is the owner of India’s second largest car manufacturer – Ashok Leyland. The production of D series vehicles continued even after the takeover by the next owner – the Czechoslovak Group. In 2017, Avia introduced an upgraded Avia Initia D120 vehicle which was equipped with modern Euro 6 generation Cummins engines. Two years later, in 2019, Avia celebrated its centenary, which was also commemorated by the book „The Century of Avia“, discussing the famous history of the brand. However, vehicle production was stopped by the owner shortly after, in 2020,  for economic reasons.

Presentación de la marca Avia

Avia fue fundada en 1919 como una fábrica de aviones. El diseño progresivo de aeronaves desarrollado por los fundadores de Avia, Miroslav Hajn y Pavel Beneš, llamó rápidamente la atención de la aviación civil y militar. La compañía construyó varios aviones interesantes y exitosos que se utilizaron tanto en el país como en el extranjero. A partir de 1946, Avia también se convirtió en fabricante de automóviles y comenzó a producir camiones Škoda 706 R y autobuses Škoda 706 RO. En la década de 1960, su programa de producción se fusionó con otra bien conocida empresa de automóviles checoslovaca: la marca Praga. Luego, Avia comenzó a ensamblar el legendario todoterreno Praga V3S y su versión de carretera: Praga S5T. Un gran hito fue el año 1967 cuando Avia firmó un acuerdo de licencia con el consorcio Renault-Saviem y comenzó la producción de vehículos SG-2 y SG-4 bajo la designación Avia A15 y A30. Así comenzó la era de los camiones ligeros que se exportaban prácticamente a todo el mundo. En la década de 1990, la empresa fue privatizada, pasó a manos privadas y se convirtió en parte del grupo coreano Daewoo. La última actualización del vehículo tuvo lugar cuando el fabricante de automóviles presentó la serie A65/75 en 1997. Al mismo tiempo, Avia comenzó a desarrollar un diseño completamente nuevo denominado Avia D60/90 que se lanzó en 2000. En 2006, Avia se convirtió en parte del Grupo Hinduja que es el propietario del segundo mayor fabricante de automóviles de la India: Ashok Leyland. La producción de vehículos de la serie D continuó incluso después de la adquisición por parte del siguiente propietario: el Grupo Checoslovaco. En 2017, Avia presentó el vehículo Avia Initia D120 modernizado que en addición estaba equipado con modernos motores C

Avia A30, zdroj: Archiv Avia

2 reakce na „Připravujeme nové muzeum Avia!“

Dobrý den, chci se zeptat zda máte v muzeu i pohřební variantu vozu Avia. Za bývalého režimu se používala snad jen v Praze. Osobně si myslím , že se žádný kousek nedochoval , ale třeba se pletu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *